Brev:
Forvirret over det grødhalløj
26. august 2012
Alder:
5 mdr.
Forvirret over det grødhalløj
Hej Helen.
Er pludselig blevet lidt forvirret om alt det grødhalløj!
Vores søn er nu 5 1/2 måned og har de sidste 2-3 uger fået smagsprøver på ris- og majsgrød, hvilket han er meget begejstret for - han får altid en flaske mme efterfølgende og det fungere fint.
Han er dog meget sulten og får nu smagsprøver ca.3 gange dagligt + vand af kop hertil. Hans mave fungere fint med dette.
Er dog lidt i tvivl om, hvornår jeg skal erstatte et reelt måltid med grød?
Er også i tvivl om, hvornår jeg skal begynde at give ham mad af grovere konsistens?
I går prøvede jeg at lave noget gulerodsmos, men det var langt grovere i konsistensen, end han var vant til og jeg blev nervøs for at han kunne blive kvalt i det og stoppede, efter to små skefulde.
Hvor tit skal man introducere nye madvarer - og skal det være udover den grød han får? Jeg mener, han skal vel ikke kun have grønsagsmos til et måltid?
Han har siden han var knap 4 mdr. fået Nutramigen, og sidst jeg havde besøg af sundhedsplejersken, sagde hun at hun syntes jeg skulle prøve at give ham alm. mælkebaseret mme.
Dette er jeg dog lidt betænkelig ved, og ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe det an, og i så fald hvor meget og hvilket mærke??
Eller kunne det være nok at give ham mælk i kop, når han bliver de 6 måneder??
Jeg er ikke selv den store tilhænger af komælk, får selv ondt i maven og bliver oppustet og utilpas af det. Kæresten har det ligeså.
Ved ikke om det så kan få nogen indvirkning på ham overhovedet, eller om jeg bare er over pylleret?
Jeg har pollenallergi, men er ikke blevet testet positiv for mælkeallergi.
Han er født 10 dage over tid, ved ikke om det har betydning for fordøjelsen og han har endnu ingen tænder på vej.
Han spiser i gennemsnit 8 flasker om dagen af ca.150 - 230ml
Det svinger lidt, hvor sulten han er.
Han bliver lagt omkring kl.19.30 med en flaske og sove på - og så får han som regel en igen et sted mellem 23.30 - 01.00 og igen omkring kl 05.00.
Tiderne har ændret sig lidt på det sidste.
Herimellem, spiser han ca. hver 2 -2 1/2 time, det er sjældent han kan "holde sig" længere.
Han sover som regel 3 lure i løbet af dagen nogle gange 4, men så er de kortere.
Tænker, om du ud fra disse oplysninger kunne komme med et bud på en dagsplan, og om du synes noget skal ændres?
Med venlig hilsen
Anja