Forvirret over det grødhalløj

26. august 2012

Alder:
5 mdr.

Forvirret over det grødhalløj

Hej Helen.

Er pludselig blevet lidt forvirret om alt det grødhalløj!

Vores søn er nu 5 1/2 måned og har de sidste 2-3 uger fået smagsprøver på ris- og majsgrød, hvilket han er meget begejstret for - han får altid en flaske mme efterfølgende og det fungere fint.

Han er dog meget sulten og får nu smagsprøver ca.3 gange dagligt + vand af kop hertil. Hans mave fungere fint med dette.

Er dog lidt i tvivl om, hvornår jeg skal erstatte et reelt måltid med grød?
Er også i tvivl om, hvornår jeg skal begynde at give ham mad af grovere konsistens?
I går prøvede jeg at lave noget gulerodsmos, men det var langt grovere i konsistensen, end han var vant til og jeg blev nervøs for at han kunne blive kvalt i det og stoppede, efter to små skefulde.

Hvor tit skal man introducere nye madvarer - og skal det være udover den grød han får? Jeg mener, han skal vel ikke kun have grønsagsmos til et måltid?

Han har siden han var knap 4 mdr. fået Nutramigen, og sidst jeg havde besøg af sundhedsplejersken, sagde hun at hun syntes jeg skulle prøve at give ham alm. mælkebaseret mme.

Dette er jeg dog lidt betænkelig ved, og ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe det ...

Annonce

... an, og i så fald hvor meget og hvilket mærke??
Eller kunne det være nok at give ham mælk i kop, når han bliver de 6 måneder??

Jeg er ikke selv den store tilhænger af komælk, får selv ondt i maven og bliver oppustet og utilpas af det. Kæresten har det ligeså.

Ved ikke om det så kan få nogen indvirkning på ham overhovedet, eller om jeg bare er over pylleret?
Jeg har pollenallergi, men er ikke blevet testet positiv for mælkeallergi.

Han er født 10 dage over tid, ved ikke om det har betydning for fordøjelsen og han har endnu ingen tænder på vej.
Han spiser i gennemsnit 8 flasker om dagen af ca.150 - 230ml
Det svinger lidt, hvor sulten han er.

Han bliver lagt omkring kl.19.30 med en flaske og sove på - og så får han som regel en igen et sted mellem 23.30 - 01.00 og igen omkring kl 05.00.
Tiderne har ændret sig lidt på det sidste.
Herimellem, spiser han ca. hver 2 -2 1/2 time, det er sjældent han kan "holde sig" længere.
Han sover som regel 3 lure i løbet af dagen nogle gange 4, men så er de kortere.

Tænker, om du ud fra disse oplysninger kunne komme med et bud på en dagsplan, og om du synes noget skal ændres?

Med venlig hilsen
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder